Boijmans in de Stad – Human Power Plant | Kunst als onderdeel van de energietransitie
Nu Boijmans Van Beuningen gesloten is voor de renovatie en vernieuwing van het museum, is er tijd om projecten in de stad te ondersteunen. ‘Boijmans in de Stad’ is het social design-programma van het museum. Het wordt ingezet om sociale innovaties in de stad aan te jagen, vanuit design en kunst.
Dat gebeurt onder meer in Bospolder-Tussendijken (BoTu), een Rotterdamse volkswijk in de top vijf van de armste postcodewijken in Nederland. Deze wijk wordt de proeftuin voor de energietransitie door een nieuw warmtenet aan te leggen en alle huishoudens van het gas te halen.
Museum Boijmans Van Beuningen werkt hier met buurtbewoners, wijkwerkers, kunstenaars en beleidsmakers aan een denkbeeldig scenario van een inclusieve, energie-neutrale wijk.
Volgens de kunstenaar Melle Smets, een van de deelnemers en lid van het collectief Human Power Plant, wordt er in het plannen van de Rotterdamse energietransitie te weinig gesproken over de belangen van de bewoners en wat de transitie op levert voor mensen die minder te besteden hebben. Of anders gezegd: “een onvermijdelijke opgave als de energietransitie kan ook kansen bieden om te bouwen aan een inclusieve en weerbare stad en leefomgeving”, aldus Smets.
Buurtparticipatie
In BoTu wonen veel verschillende groepen met heel diverse achtergronden. Samen hebben deze groepen heel diverse kennis over hoe we met energie omgaan. Hoe we het maken, gebruiken en besparen. Het Human Power Plant team verzamelt deze kennis onder leiding van Beekhuizenbindt en als inspiratiebron voor een klimaat neutrale toekomst, zonder fossiele brandstoffen. Zo wonen er in BoTu veel ouderen, die al twee energietransities doorstaan hebben: de hongerwinter in WO2 en de omschakeling van kolen naar gas rond 1968. BoTu is ook altijd een migrantenwijk geweest. Dit is een internationale denktank over energietips. Bijvoorbeeld hoe kookte jouw familie in de bergen van Eritrea, Marokko, Kaapverdië of ander delen van de wereld? Het Zelfregiehuis Delfshaven organiseert ook workshops met de buurtkinderen (die volwassen zijn als de wijk energieneutraal is) om vanuit hun eigen fantasie een fossielvrij BoTu te verbeelden. Het project wordt vastgelegd door fotograaf Florian Braakman, ook inwoner van BoTu. Thamar Kemperman maakt participatietheater, Bakkerij de Eenvoud bouwt het eerste prototype voor een gemeenschappelijk vuur, Wewatt levert twee menskrachtcentrales om stroom op te wekken.
Wat is dan het toekomstscenario?
Melle Smets: “Buurtbewoners putten energie uit lokale bronnen, zonne- en windenergie. Huishoudelijke taken worden gemeenschappelijk georganiseerd. De pleinen in de buurt zijn uitgerust met openbare keukens, kantines, badhuizen, wasruimtes en toiletten. Het energieverbruik is hierdoor enorm verlaagd en het algemeen welzijn is spectaculair toegenomen”.
De vorderingen van het scenario BoTu / HUIS VAN DE TOEKOMST zijn te volgen op: www.huisvandetoekomst.org
Magazine
#ASK: Tim Wes
Tijdens Rotterdam Art Week onthulde kunstenaar Tim Wes het kunstwerk Born in the Mirror Hour in een samenwerking met CUPRA, het automerk dat onlangs de 100% elektrische Born lanceerde. CUPRA...
Lees meer
Sculpture Park:
Nieuw onderdeel van Art Rotterdam benadrukt band met de stad
Rotterdam heeft een internationaal unieke collectie van meer dan 50 grote publieke kunstwerken op belangrijke...
Lees meer
#ASK: Fela Donker van het Kunstenaarsbal
Klaar voor een uniek feest waarin beeldende kunst, fotografie, performance, theater, audiovisuele kunst en muziek...
Lees meer
Uitgelicht: M4H tijdens Rotterdam Art Week
Neem tijdens Rotterdam Art Week zeker ook een kijkje in het dynamische Merwe Vierhavensgebied, dat zijn naam dankt aan de vier havens die je in deze buurt vindt. Naast klassiekers...
Lees meer
#ASK: Tom Barman
Op dinsdag 17 mei om 17.00 opent in Rotterdam een spannende solotentoonstelling van de Vlaamse muzikant, regisseur en fotograaf Tom Barman. De opening vormt meteen het startschot voor de nieuw...
Lees meer
Rotterdam Art Week 2022 Review
Terugblik Rotterdam Art Week 2022
...
Lees meer
#ASK: Marten van Middelkoop & Joost Dingemans van Plasticiet
Plastic heeft onterecht een slechte reputatie, mede omdat veel mensen eerder aan biologisch katoen en afbreekbaar materiaal denken als we het hebben over duurzame materialen. Maar dan gaan we voorbij...
Lees meer
#ASK Lobke Broos
Rotterdam is weer een culturele hotspot rijker. Lobke Broos, die twintig jaar werkervaring opdeed in...
Lees meer
#ASK: Johannes Langkamp
Misschien heb je het innovatieve werk van de Duitse kunstenaar Johannes Langkamp al gezien in...
Lees meer